24. srpna 2021

Léto v bažině - napsala Míša Štěpánka Sedláčková

Foto: Pinterest
Chcete dovolenou all inclusive? Ponořte se do své vnitřní bažiny.
V příštím životě bych chtěla být písečná zmije, říkala jsem si na začátku prázdnin, kdy se všichni těšili na letní radovánky, a já byla utopená v bažině pocitů, které jsem celý život potlačovala. Bažina rozhodně není místo, které si dobrovolně vyberete jako destinaci pro ideální dovolenou. Ale je to místo, kde najdete úplně všechno, co jste během svého života poztráceli. Všechno je to tam. Nenaplněné touhy.
Nevyplakané slzy.
Utlumené výkřiky bolesti.
Nedovolené prožitky radosti.
Zastavené proudy hněvu.
Potlačené projevy vášně.
Odložené sny.
Zjistila jsem, že v bažině máte jen dvě možnosti.
Můžete se tam ze strachu neustále plácat, abyste se udrželi nad hladinou. Nakonec vás to stejně vyčerpá tak, že půjdete ke dnu.
Nebo se prostě zhluboka nadechnete, vezmete svůj strach za ruku a odevzdáte se. Necháte se pohltit.
A stane se zvláštní věc.
Neutopíte se. Tam v tom světě pod hladinou. V bažině.
Neztratíte se. Za zrcadlem. Tam, kam propadnete králičí norou.
Tam na vaší odvrácené straně.
Ožijete. Najdete se.
Dark Side.
Když se v ní zabydlíte, zjistíte, že tou temnotou byl jen váš strach otevřít oči a vidět. Když máte zavřené oči, vidíte vždy jen „tmu“.
Zjistila jsem, že ve svém světě pod hladinou můžu dýchat. Můžu otevřít oči. Dokonce nejen to. Zjistila jsem, že tam můžu být úplná. Sice polámaná, bolavá, ale celá.
Tam jsem prostě "jen" já.
Se vším všudy, co jsem během svého života vytěsnila, odložila, ztratila.
Ze strachu.
Že nebudu přijímaná.
Že nebudu milovaná.
Že budu málo.
Nebo naopak moc.
Že budu potrestaná.
A že si to zasloužím.
Trest za to, že tu vůbec jsem.
Ve své bažině jsem to já. Jsem tam sama sebou. Můžu tam být vším, čím právě jsem nebo chci být. Klidně i písečnou zmijí. Není třeba čekat na další život. Stačí žít ten, který mám právě teď.
Moje bažina je dobré místo k životu. Můžu z ní kdykoliv odejít a kdykoliv se tam vrátit.
Je to moje vnitřní doma, kam se vejde úplně všechno.
LÁSKA
SOUCIT
HNĚV
NENÁVIST
SMÍCH
RADOST
SMUTEK
VÁŠEŇ
KLID
PLÁČ
A spousta, spousta dalšího ... Chcete přijít na návštěvu? Ráda vás uvidím. Zavřete oči. Vstupte za zrcadlo. Skočte do králičí nory. Ponořte se pod hladinu. A jen natáhněte ruku. Budu tam.
Až přijde ten správný čas, pomalu otevřete oči a nadechněte se. Zjistíte, že nejste na návštěvě.
Že i vy jste se vrátili domů.