5. února 2021

Medailonek autora - napsala Nataša Richterová

Medailonek autora je krátký útvar o několika větách. Má za úkol ukázat vás nejen jako autora, ale také jako člověka. Představí vaši práci, zájmy i zkušenosti se psaním. Případně i vaše získaná ocenění a úspěchy na poli literárním. 
Medailonek by měl přesvědčit publikum, že právě vy jste ten, koho touží číst.

Kde všude budete medailonek potřebovat?

1/ distributor – pro své potřeby (katalog, příp. propagace)
2/ pokud pořádáte crowdfundingovou kampaň (Startovač, HITHIT, Donio…) Více např. zde
3/ různé autorské databáze
4/ do tisku
5/ medailonek může být i v knize

Jak napsat medailonek?

Odpovězte si na následující otázky a máte kostru.
1/ Kdo jsem?
Pokud se při psaní snažíme vyhýbat nálepkám, zde pro nás budou dobrou pomůckou! Kdo tedy jsem? Básník. Komička. Terapeut se zájmem o literaturu. Veterinář na penzi. Snílek… Pište první, co vás napadne!
2/ Čím se živím?
Civilní povolání bývá součástí medailonku, ale není to pravidlem.
3/ Co já a psaní?
Jak dlouho píšu? Co mne inspiruje? Jakému žánru dávám přednost?
4/ Co já jako autor?
Jaké mám zkušenosti s publikováním a vydáváním? Mám nějaké literární ocenění či nominaci? Sem patří knihy, které už jste vydali, či články, které jste publikovali v tisku. Také pokud píšete na nějaké internetové platformě (web, internetový magazín, blog), můžete se o tom zmínit.
5/ Jaké mám zájmy, co mě baví?
Nemusí to souviset s literaturou, ale mělo by to být něco osobního, autentického. Co dodá vašemu medailonku nějaký zajímavý detail. Ale pozor! Stručně a zachovávejte kontext. Nezahlcovat spoustou nepodstatných údajů. Myslete na čtenáře. Kdo je vaším čtenářem? Budou ho zajímat vaše pěstitelské úspěchy na zahrádce, když píšete např. temnou sci-fi?

Další užitečné věci:
- Při psaní o sobě pište ve 3. osobě.
- Nebuďte příliš skromní, ale ať to naopak nepůsobí namyšleně. O svých úspěších však pište bez ostychu! 
 - Pište pravdu! Vše lze dnes ověřit.
- Uvádějte vydané knihy v pořadí od těch posledních či nejvýznamnějších.
- Pokud ještě nemáte vydané knihy, napište něco o textu, ke kterému bude medailonek patřit.
- Nesnažte se být za každou cenu vtipní.
- Zachovávejte spíše neutrální tón.
- Medailonek není román. Buďte struční.
- Do medailonku nepatří telefon či e-mail
- Naopak vaše webová stránka či blog tam patří (z oblasti literatury…;-) )
- Dejte po sobě medailonek někomu přečíst a opravte všechny chyby včas. Pokud ho někam jednou odešlete, ta chyba už nezmizí. Redaktoři nemají čas opravovat vaše chyby.

Pro inspiraci medailonky Rozmazlených: DanaYakeenBořekMirekMonika a Nataša
Další příklady zde.
Související téma - anotace na knihy zde.