18. ledna 2021

Novoroční dopis aneb mým psavcům - napsala Dana Emingerová

Milí přátelé, psavci, příznivci tvůrčího Psaní podle Lustiga,
byl to opravdu zvláštní rok, ten právě uplynulý rok 2020! Rok nečekaných událostí, rok změn, rok on-line, rok v nejistotě, ale i rok solidarity, rok určený k hlubšímu přemýšlení o tom, co je v životě důležité, rok přející procházkám, rok, kdy příroda dostala šanci se nadechnout a kdy naše rodiny byly zase hodně spolu… 
O to víc Vám děkuji za vaši přízeň, podporu a spolupráci.


Pro nás, kteří se pohybujeme v okruhu organizátorů a autorů Psaní podle Lustiga, to byl rok nečekané improvizace, ale i splněných slibů, přání a předsevzetí. Do počátku března jsme ještě stihli uspořádat pár víkendových kurzů v Praze a Brně. Pak jsme se museli vydat hlavně cestou virtuálních lekcí s krátkými obdobími nadechnutí přes roušky... 

Dlouhodobý kurz 2020 v Czech Photo Centru v Nových Butovicích
Avšak nakonec to bylo vcelku tvůrčí období! 
Vznikla celá řada krásných příběhů, které si můžete přečíst na našem webu Psaní podle Lustiga. Připravili jsme osm elektronických newsletterů, které najdete zde. 

Dokončili jsme a vydali dvě knihy, které mají výborné recenze např. na Neviditelném psu, zmínky jsou v Právu, na MF DNES, na iDNES, ve Vlastě... 
Obě díla se rodila skoro dva roky. První kniha povídková JAK MĚ PŘIPRAVIL O PANENSTVÍ DŘÍMAJÍCÍ HROM  pochází z pera šesti autorů, členů literární skupiny Rozmazlení. Druhou DUŠI NESPOUTÁŠ jsem nachystala s vozíčkářem Martinem Tomáškem. Jde o projekt, který je dílem celého týmu spolupracovníků – dobrovolníků i mých studentů na Fakultě designu a umění v Plzni, kteří namalovali krásné ilustrace. Obě knihy jsou dostupné na našem webu, stejně tak jako v knihkupectvích a v distribuci společnosti Kosmas

Pandemie nepřála tomu, abychom Vám jednotlivé autory představili naživo na našich tradičních večerech autorského čtení v pražském Divadle Dobeška či v brněnském Divadle Za hradbami. Věříme, že letošní rok nám bude přát více a naše literární večery budeme moci uspořádat. Máme to v plánu!

Rozmazlení v Železné Rudě 























I počet našich literárních dílen mimo Prahu se během roku hodně zúžil. Skupina Rozmazlených dokončovala práce na své knize během víkendového tvůrčího soustředění v Železné Rudě, kde zápolila s nečekaným úskalím... Nikoliv tvůrčím, ale psychologickým, a to jak se shodnout na názvu přijatelném pro všechny autory. Nakonec nám pomohla najít řešení anketa, na níž se mnozí z Vás podíleli. Děkujeme!


V červnu jsme se vydali na zámek Loučeň nedaleko Nymburka psát zámecké příběhy. A stálo to za to! Výstižně to popsal jeden z účastníků... 
Výsledkem byly čtyři dny v krásném a přátelském prostředí – dny plné neuvěřitelné euforie, pracovního nasazení, diskusí vážných i nevážných, spojených s návštěvou herce a architekta Davida Vávry a procházkou Svatojiřským lesem. 
Na místě vzniklo přes třicet scének, které začaly ožívat díky neuvěřitelně akční zámecké paní Kateřině Šrámkové a místním průvodcům (čtyři na téma začátky automobilismu se na Loučni hrály již letos v létě). 

Moc se těšíme na loučenské pokračování, jen co nám to situace dovolí.  A také na další akce v různých koutech republiky – v jednání jsou různé lokality ve středních Čechách, na Vysočině i na Moravě.
 
Literární dílna na zámku Loučeň 18.-21. června 2020


 
Vynikající ohlasy měly i dlouhodobé semináře pro přírodovědce Národního muzea,  jednodenní lekce v Akademii ČTK i kurzy psaní cestopisů s National Geographic, které se konaly v době krátkých uvolnění státních restrikcí. K letošním úspěchům patří i to, že se učíme v několika krásných prostorách - nově i na Vinohradech v renesančním domě v Korunní ulici, za což vděčíme vzájemně obohacující spolupráci s firmou Simpy5.

Možná jste si také všimli, že začátkem loňského roku jsme spustili i nový web www.psanipodlelustiga.cz s přehledem všem našich aktivit a automatickým přihlašováním na kurzy. Práce účastníků zůstaly i na našem starém webu www.psani-podle-lustiga.cz, tedy na adrese s pomlčkami.😊

Letošní rok 2021 začíná v podobném duchu nejistoty jako ten minulý, ale přesto je to jiné. Jsme zkušenější, možná i trochu moudřejší. A protože „psaní dává křídla“, věřím, že to bude rok nových příležitostí včetně těch literárních. Inspirace je všude kolem nás. Jak nám na jaře vzkázal spisovatel Ondřej Neff: „Koronavirus je spisovatelův přítel: všechno je zakázané, jen sezení na zadku a psaní dovoleno. Využijte toho!“ 
Rok plný literárních nápadů a pevné zdraví Vám přeje 

Vaše Dana Emingerová & lektorský tým

PS. A ještě jeden světový úspěch na konec: Naše kolegyně z kurzů Tereza Hirsch získala za svůj studentský film Beyond Her Lens mimořádnou cenu mezinárodního filmového festivalu WorldFest Houston International Film & Video. Gratulujeme!!!!

Tereza získala cenu mezinárodního filmového festivalu WorldFest Houston International Film & Video 












































































Úvodní stránka nového webu www.psanipodlelustiga.cz





























Víkendový kurz na Vinohradech 5.-6.prosince 2020




















Psaní za časů korony, kurz na Chodově 19. září  2020




























Studio Dobeška 13.3.2020, poslední lekce před KORONAVIREM




























Psaní za časů korony, kurz na Chodově 20. září  2020

















Akademie ČTK 29. června 2020





















Kurz v Národním muzeu 15. července 2020




















Dlouhodobý kurz 2020




















Poslední víkendový kurz před koronou v Brně 7.-8. března 2020