9. května 2018

Děda a hrozny - napsala Ksenia Maliuhina

Ten muž nejvíce ze všeho miloval zahradu a stěžování si na politiku. Celý den měl podle plánu: vstát společně se sluncem, potom snídaně, starat se o zahradu, dokud není moc horko, číst zprávy pod vinicí, oběd, odpolední zdřímnutí, svačina, rýpat se v zahradě až do západu slunce, sprcha, večeře, noviny, oblíbený televizní seriál, spánek. Tak strávil každe léto.
Byl to bývalý voják, takže měl všechno do puntíku naplánováno, dokonce i kvůli květinám se hádal s babičkou (byl kategoricky proti květinám na zahradě, protože podle něj nedělay nic užitečného) – a stále se mu dařilo dodržovat svůj denní režim. Pouze o víkendech, kdy dědu navštívily děti a vnoučata, vyřadil ze seznamu sledování sérialu a vložil do něj novou položku - rozhovor.

Dědeček vyprávěl hodně: o válce, Sovětském svazu a jak to dříve bylo lepší. Děda také neměl rád politiku a z nějakého důvodu naši zemi, i když zde žil většinu svého života. Naše snahy přesvědčit dědečka byly marné, vždycky se pevně držel svého názoru a stejně tak pevně zůstaval žít v této zemi.
Jediná věc, kterou v této zemi miloval, byla půda, na které rostly jeho oblíbené hrozny.
Dědeček se vždycky změnil, jakmile hrozny dozrály - hodil všechny své plány za hlavu a celý den seděl ve stínu vinice obklopený velkými flaškami a různými jinými věcmi, které jsou nezbytné pro výrobu vína. Poté pečlivě vytřídill, umyl a rozdrtil každý hrozen. V těch chvílích dědeček zapomínal na všechno, na hroznou politiku, na Sovětský svaz a dokonce i na babiččiny květiny.
Celé září se na chatě vznášela vůně hroznů, která umírnila i toho nejdrsnějšího člena naší rodiny. Děda už s nami není, ale chuť vína, které každoročně dělal vlastníma rukama, nám ho vždy připomíná, je stejně trpká jako byl charakter dědečka, a stejně sladká jako aroma obklopující naši chatu každý podzim .