14. října 2025

Říkali mu Trpaslík - napsal Martin Paruch

Ti citlivější ho oslovovali „Trpe“. Ale jmenoval se Honza. Nešťastný rytíř malé postavy a velkého srdce. Jeskyňář a taky alkoholik.
V knížkách o Moravském krasu o něm nic nenajdete, ale přesto do nich patří. Je jedním z mnoha, bez kterých by se jeskyně neobjevovaly.
Na jevišti krasové historie se ocitl krátce. Ostře nasvícený reflektory tragické události roku 1970, kdy se v nově objevené Amatérské jeskyni utopili Milan Šlechta a Marko Zahradníček. Trpaslík jim zajišťoval povrchovou hlídku. Byl posledním, kdo s nimi mluvil. Po telefonní lince spuštěné do hloubky 110 metrů na podzemní řečiště Bílé vody.
Když přišla povodeň, linka zůstala hluchá a Trpaslíka nechala samotného. Se strachem a pochybami.
Ať už pak udělal cokoliv, jejich smrt ovlivnit nemohl. Ani v nejmenším. Ale myslím, že pocit viny v něm zůstal.
Na konci osmdesátých let jsem na Holštejně dostal jeho skříňku. Byl v ní pas na jméno Jan Kovář a staré zaprášené negativy. Když jsem se o tom zmínil, většina se divila, že Trpaslík nějaký pas vůbec má. V té už době pil. Hodně pil. Ale pořád to byl laskavý člověk, který rozdával, co měl. 
Pracoval. Čerpal naftu ve Slovnaftu, jak se rádoby vtipně říkalo. Peněz na rum měl dost a pivo, které si na základně schovával do nepoužívané trouby, nechával své kamarády občas vyrabovat. Jen u toho úzkostně křičel: „Nechte mi jedno pivo na ráno!” 
Smáli jsme se, až nám tekly slzy. Nepřišlo nám, že bychom měli spíš plakat.

V roce 1987 jsme spolu drželi noční stráž a hlídali chod čerpadla. Vodu z potoka odvádělo zapůjčeným hasičským potrubím do holštejnského závrtu číslo 67. 
Barvícím pokusem jsme tehdy chtěli prokázali jeho propojení s Přítokovou chodbou Amatérské jeskyně.
„Dáš si špek?“ zeptal se. Posunul ho ke mně a nabídl nůž.
„Dám, děkuju,“ odpověděl za mě hladový student. Snědl jsem jeho chleba, půl kbelíku kremžské hořčice a velkou část špeku. Honza se usmíval a měl radost.
Jenže se taky uměl opít do bezvědomí. Jednou si při pádu na hranu obrubníku skoro odsekl ušní lalůček. Visel na kousku kůže a vypadal jako bizarní africká náušnice. Dobrovolní chirurgové mu ho na základně rybářským háčkem přišili zpět. Trpaslík o ničem nevěděl.
„Co to tady je,“ ptal se ráno sám sebe. Držel se přitom za přišité ucho. Prudce za něj škubnul a dokončil to , co o den dřív načal obrubník.
Lalůček držel v ruce. Podíval se na něj. A pak, s gestem hodným řecké tragédie, ho hodil mezi slepice, které na pozemku základny hledaly něco dobrého k snědku.
„Když se u nás chlapi poperou, tak jenom nožem a nebo sekerou,” zpívají Kabáti a já myslím, že by se mu to líbilo. Holštejn prostě vždycky byl trochu drsnější.
Trpaslík by se tomu dneska smál a plácal se rukama do kolen.
„Bez hnojení,” opakoval často. A ať už ta fráze pro něj znamenala cokoliv, byla jeho erbem a postojem k životu.
Bez hnojení. Beze všeho. Opravdu. Fakt. Nějak to je a nějak to dám.
Nestěžoval si. Nekřičel, že zrovna on potřebuje pomoct. Žil svůj život, tak jak uměl. Nad osudem, který mu toho moc nedopřál, mávl rukou.

Umřel v roce 2002. Vloni by mu bylo osmdesát.