8. dubna 2023

KLEOPATRA V NEZNÁZÍCH - NAPSALA BOHDANA PUFFEROVÁ

„Pane jo, babička, ta byla fištrón,“ zní mi v hlavě vyprávění mého dědy Františka. To bylo něco. Jeho historky milovala celá rodina.
Kdykoliv byla příležitost trávit s ním čas, nohy bych si přelámala. S babičkou byla v kuchyni nuda. „To máš moc velké Kamilo, krájej to menší,“ cepovala mě. Za chvíli se ozvalo: „Nedělej to tak malé Kamilo, neslyšela jsi? 
Když ale zavolal děda, to byla jiná. 
„Jdu zatopit starouškům do penzionu do Pečovatelského!“ 
Dohadovali jsme se s bráškou, kdo z nás půjde tentokrát. Babička by si toho špunta raději nechala doma.
Vždy jsme ho ukecali a vzal nás oba. 

Děda byla aktivista. Dělal, nejen topiče, ale i hlídače v klubu zahrádkářů. Střežil alkohol a potraviny svatebčanům. Hlídali jsme s ním a hráli jsme tam žolíky. Nikdy jsme sice nevyhráli, ale byl to adrenalin. Ten večer jsme karty zapomněli. 
„Dědo vyprávěj,“ naléhali jsme s bráchou.
Nenechal se pobízet. Otevřel si proviant za odměnu. Jo pivo, to děda miloval.
 „Tak děti,“ přitulil nás k sobě, „místo pohádky na dobrou noc vám budu vyprávět o vaší babičce.“ 
„Ne, už zase !!!“ 

Děda s babičkou pracovali na OPBH - Okresním podniku bytového hospodářství. Historkami se jen hemžil.
Dozvídáme se, že za socialismu se kradlo o sto šest. 
„To jsme tenkrát nemohli sehnat obložení do koupelny,“ mnul si děda vousy, „ale vaše babička dostala nápad. “
Kolegyně ji na dílně na tělo namotali umakart a stáhli ji opaskem. Na roli si navlékla baloňák a vyrazila se odpíchnout na vrátnici. Cesta k vrátnici byla hotová odysea. Gravitace působila a role se tíhou začala sesouvat.
Děda se cestou na odpolední minul s babičkou na zastávce autobusu. Pokusila se o úsměv a procedila mezi zuby: „Je to doma, Fanoušku!“ 
Autobus přistavil a kolegové „gentlemani“ babičku pustili jako první. 
Pokoušela se nastoupit, ale bez úspěchu. Zastávka burácí smíchy. Spolupracovníci babičku popichovali: „A copak paní kolegyně dnes není ve formě?“
 „Co je to ten umakart dědo?“ ptá se bráška. „Ten ti Pavlíku můžu ukázat, kousek mám ve stodole.“
A jak to dopadlo dědo?“ 
Babičku s ruměncem na tváři vynesli kolegové do autobusu jako královnu z Egypta. Během cesty se ještě pár mužů zvedlo ze sedadla se slovy: „Prosím madam…“ 
Babička na provokace nereagovala. Stěží popadala dech. Ač byla v pase jako vosa, role ji tlačila na žebra. Spolupracovnice jí mumifikovali. Po spáncích jí stékaly čůrky potu a v duchu už se viděla doma.

„Dědečku, to se babička nebála krást, vždyť se to nesmí?“ prohlásil bráška. Dozvídáme se, že za socialismu se kradlo o sto šest.
„Tak teď jste pochopili, děti moje, co to byl ten socialismus !!! KDO NEKRADL, OKRÁDAL RODINU!"