13. listopadu 2022

Bajka o trochu jiném nakladatelství - napsal Miroslav Tichý

www.textgulas.cz
Bylo jednou jedno nakladatelství. Ani velké ani malé, zkrátka nakladatelství tak akorát.
,,Tak akorát na co?‘‘ říkáte si asi. ,,Tak to si nechte vyprávět.‘‘
Tohle nakladatelství, říkejme mu třeba Brk, bylo trochu jiné než všechna ostatní. Šlo tak nějak proti proudu a taky to na posledním sjezdu všech nakladatelství dostalo od zbytku pelotonu pěkně sežrat. Že prý…
,,Jak to žes letos nevydalo ani jednoho Viewegha? A když už ne Viewegha, tak nějakou celebritu? Nebo kuchařku? Každej přeci dneska vaří a je celebrita, nebo ne? A vůbec proč ty si, ty jedno hloupé nakladatelství, nevydalo rovnou kuchařku od celebrity, co? A na Vánoce. To by byl fičák. To by se prašule sypaly,“ navážela se ta nakladatelství do toho našeho a zároveň byla z toho svého nápadu tak vedle, že si ho hned zadala do business plánu na příští rok pod názvem : Vydat kuchařku od kohokoli z DAMU, kdo ví jak se pouští sporák.
Ale na tohle, to naše trochu jiné nakladatelství neslyšelo. Chodilo si svou vlastní cestou už odmala. Business plány a zavedené pořádky mu moc neříkali. Naopak. Jakmile se objevil herec, zpěvák, politik, či fotbalista, který se chtěl prostřednictvím knihy ohlédnout za svou kariérou, plnou vyvrknutých kotníků, okamžitě je dalo do stoupy.
Tohle nakladatelství zkrátka hledalo něco jiného. Hledalo jinakost, originalitu. Hledalo nadšení.
,,No, rozumějte správně. Nebylo to žádné nakladatelství, které vydá každou blbinu, to se musí říct, ale nebálo se jít s kůží na trh a zabruslit si na tenkém ledě, když na to přišlo.“
A tak jednou….
,,Hele, hele tohle je zajímavý, www.textgulas.cz,“ říká týpek, co projíždí stránky, na které dostal tip bůhví odkud.
,,Takhle pojatý stránky jsem snad ještě neviděl. Koukni.“
,,Kdo to napsal?“ Kolega se s těmi slovy nakloní přes rameno.
,,Počkej….,“ listuje. ,,Jméno tu není, ale podle poslední záložky nějakej, Miroslav Básnický Střevák.“
,,Kdo to je? Znáš ho?“
,,Neznám, nejspíš pseudonym nějakýho nounejma.“
Chvíli čtou.
,,Hele, ale co toho nounejma...?“ přemýšlí týpek.
,,Myslíš... udělat z nounejma nejma?“
,,Mmmm no, nápady má.“
,,Když říkáš.“
,,Říkám,“ usměje se týpek.
,,Tak v tom případě, víš, co máš dělat, že jo?“
,,Vím,“ pokývá druhý načež se na monitoru jeho laptopu objeví…

Nová zpráva:
Komu: mbstrevak@seznam.cz
Předmět zprávy: Textgulas
Obsah zprávy:
Dobrý den,
Vážený MB Střeváku, zaujali nás www stránky s vašimi texty. Rádi bychom se sešli a pobavili se
o možných formách spolupráce, ozvěte se prosím na...


A takhle to v tom nakladatelství chodí už léta. Šlapou si svou cestou a místo osvědčených receptů z Ulice či Ordinace, se nebojí vsadit na nounejma odněkud z paneláku v Horní Dolní.
A víte co je na tom ještě zajímavé…?
Zatím nezkrachovali.

Poučení: Nebojte se bruslit na tenkém ledě.