19. listopadu 2022

Persie - napsala Bohuna Kopřivová

Persie, to zní krásně, Irán mnohem hůř a slovo islám nejhůř.

Zem ortodoxního islámu Irán, má mnoho krás a zajímavostí ale cestovatel, pokud to chce vidět, se přes jeho nařízení a pravidla musí přenést. Muži to mají jednoduché, ale my ženy jsme na tom podstatně hůř. Musíme být celé zahalené, a tak jsem si před cestou pořídila něco na sebe. Nebyl to žádný módní výstřelek, ale hidžáb. Je to nejmenší možné zahalení – šátek na hlavě a je-li žena vdaná, tak celá v černém. Trochu jsem se odvázala, šátek jsem měla šedočerný, ale černý byl v záloze. Vypadala jsem hrozně. Ještě že jsem nemusela mít burku nebo čádor, to je i na očích síťka. A to vás na každém kroku vítá bilbord, kdy žena v čádoru děkuje za to, že ji Alláh ochrání od nebezpečí, které na ní číhá. Jsme pro muže opravdu nerovnoprávná stvoření, které je možno i zabít, když ji jen např. nařknou z cizoložství. Žádný soud se nekoná, děti patří vždy muži, tedy hlavně chlapci, o holčičky nestojí a pokud jim je žena porodí, tak ji klidně zbijí. A to i nyní v 21. století.

Zahalení při teplotách přes 30° C, je pro Evropanku náročné. Je to ale bezpodmínečně nutné a člověk na to musí z důvodu bezpečnosti dbát. A tak když mi manžel ráno v pokoji řekl: „Bohunko, kde máš šátek?“, já ho okamžitě začala hledat a urychleně dávat na hlavu. On se mohl smíchy potrhat. Ale i na něj došlo. Při prohlídce Šírázu, které bylo dříve centrem současného Iránu (Persepolis), manžela skoro zatkli. Je to město s mnoha památkami. K nejvýznamnějším patří i hrad Karim Khan Citadel. On, jako náš „dokumentarista“ samozřejmě chtěl mít hrad zaznamenán na kameře, a tak ho natáčel a když na konec udělal panoramatický záběr okolí, vzal náhodou i justiční palác, o čemž ale nevěděl. Okamžitě byl u nás policajt v civilu. Legitimoval se a začal Bohouše vyslýchat: „proč jste to filmoval, předložte doklady a přehrajte, co jste točil“. To přehrání byl ale problém. Kameru neměl manžel v ruce asi rok a přehrávání nepoužíval ještě déle. Nemohl přijít, jak se to dělá, a tak byl o to víc podezřelý, že je špion. Civilní očko, které stále drželo v ruce jeho doklady, rozhodlo „půjdete se mnou na policii a neříkejte, že to přehrát neumíte“. Manžel se s ním zdráhal odejít a stále se marně snažil přijít na to, jak se to dělá. Policajtovi došla trpělivost a když už bylo jasné, že se musí podřídit jeho rozkazu, stal se téměř zázrak a přehrání zvládnul. Policajt vše několikrát prohlédl, zapsal, vrátil Bohoušovi doklady a dal mu poučení, že se tyto budovy nesmí fotit ani nahrávat, že je to trestné. Zcela jistě by manžel nyní znovu do Iránu vízum nedostal a než jsme byli odbaveni na letišti na zpáteční cestu, obávali jsme se, že tato příhoda může mít dohru. Zcela jsme si oddechli, až když jsme definitivně opustili iránské území.