13. července 2021

Role – napsal Elliot Jačků

„Představ si kámo, včera jsem byla ve městě vyzkoušet ten novej tríček na skatu, a najednou…”
„Byla? Bro, to asi ne, hej!” zahuhňá můj nejlepší kámoš od lavice, na které se zeširoka rozvaluje.
Učitelka právě přednáší o životě Ginsyho a Kerouaca, takže ani jeden nedáváme pozor.
„Ale no tak! Víš moc dobře, že jsem se přeřekl,” dodám a nahodím jeden z nejlepších falešných úsměvů, i když začínám vnitřně panikařit.
Musela mi to udělat zrovna teď? Proč se ozve vždycky v tu nejméně vhodnou chvíli?
Buď už sakra zticha! okřiknu ženský hlásek v mé hlavě.
Promiň, zapomínám, že nejsme sami.
Sakra. Je smutná, tak tohle se mi povedlo podělat.
Víš, nepochop mě zle. Já se nezlobím, jen nechci vypadat jako blázen. Teda, ne jako blázen. Chci říct – ach bože – je to divný! Prostě si nesmíme jen tak prohazovat role! Moc dobře víš, jací lidé jsou. Je mi líto, že nedostáváš prostoru, kolik bys zasloužila, ale zkus být rozumná.
„Haló! Kámo? Si tam?“
„Jo jasně. Promiň, málo jsem spal,” zalžu.
„Hele, nechci se v tobě moc vrtat, ale poslední dobou furt zoomuješ do prázdna. Jak kdybys byl v transu nebo něco. Často si pleteš rody a chováš se prostě jinak. Jsi v cajku, ne? Mám docela strach.”
Sakra, doprdele! Vyděsili jsme ho. Jsem děsnej a Ty taky. Co si sakra pomyslí?
Uklidni se, je to náš nejlepší přítel. Podle mě pochopí vše, když mu to rozumně vysvětlíš, uklidní mě medový konejšivý hlásek.
Když nad tím tak přemýšlím, zní podobně jako matka.
Dobře, špitnu a obdařím ji úsměvem.
„Nikdy jsem nebyl, kámo, a ani nebudu. Něco se mnou nejspíš je,” odvětím zlomeně.
Hlas mě totiž v polovině věty zradil…



Pozn.:
Jack Kerouac = americký spisovatel; jeden z hlavních představitelů „beat generation”
(autor např. románu „Na cestě”)
Allen Ginsberg (v textu přezdívka „Ginsy”) = americký básník, který stál za zrodem „beat generation” (autor např. básně „Kvílení”)



Zadání:
Napište krátký text z pohledu člověka, který je někdy ženou a jindy mužem, prostě ve svých promluvách střídá mužský a ženský rod, protože z nejrůznějších důvodů nevnímá pohlavní rozdělení (anděl, reinkarnace, transgender...)