30. září 2020

Fucking language - napsal Libor Frank

Myslím, že už je to více než evidence based. Cizí jazyk se nám stále více a více objevuje nejen v daily businessu. 

Od dob, kdy jsme si zvykli, že toalety byly na mnoha místech nahrazeny výstižným a krátkým WC, se tenhle trend významně posunul. Zvykli jsme si, že každá pořádná company má ve svém managementu pořádné leadry, kteří jsou odpovědní za sales, marketing, image, team building i jiné důležité meetingy a workshopy. 
Pro nejednoho bosse se však v poslední době mnohé změnilo, díky pandemickým hrozbám bylo nutné změnit od základů systém open space kanceláří, každý kdo mohl zůstal doma v home office a z tradičních setkávání face to face se přešlo do videocallů nebo dokonce z on-line do off-line spolupráce. Brain stormingy musí být na dálku. 
Absolutní lock down zamotal i supportem zákazníků, je třeba zcela jinak přistoupit k využití nejrůznějších tools i soft skills u každého člena týmu. Market place se mění, je však třeba zůstat stále in a reagovat na požadavky global businessu. Využít nejlepší know-how i prostý feeling a sledovat feedback všech zákazníků k dosažení co nejlepších výsledků. Dosáhnout co nejvyšší rating, což bývá velká challenge!
Angličtina však z prostředí firemních a IT silně proniká i do soukromých životů každého z nás.
Tak v restauraci už většinou nepotkáte servírky a vrchního ale obsluhuje vás staff nebo crew. Divadlo jednoho herce změnilo svůj název na stand-up comedy. V rádiu nebo na netu už neposloucháme rozhovory, jsou to většinou podcasty, které nahradily i interview. V jednom z posledních, co jsem slyšel, mě dotazovaná osoba překvapila svým výrokem, že pro úspěšný start up je třeba nahirovat dobré lidi. OMG! (znalci vědí).
Samozřejmě ani ostatní média nezůstávají pozadu. Krmí nás informacemi jak si žijí lidé ve skupině VIP, předkládají žebříčky TOP 10 všeho možného, hlavně se nestat looserem a nebýt out. Musíme mít drive!
Většina z nás vlastní nějaký ten smartphone nebo computer, což umožňuje posílat maily, tu a tam s někým skypnout nebo použít místo klasického rozhovoru facetime. Pomocí takového zařízení můžeme prakticky non stop nakupovat na e-shopech, chatovat nebo třeba sledovat oblíbené sci-fi. Používat facebook nebo instáč. Buďte však prosím na googlu či wikipedii stále ostražití, dávejte pozor na fake news a prostě checkujte validitu jednotlivých informací. A nezapomínejte na backup všech elektronických zařízení, co kdyby vás někdo hacknul! 
Buďte zodpovědný user, nezapomeňte svůj PIN nebo password a dbejte i na to, aby všechny vaše případné downloady byly safe! A případně pozor na to, s kým si fotíte selfie. Je tady totiž zákon GDPR!
V mekáči nebo káefcéčku si můžeme dát fast food, pokud jsme vlastníci auta a máme ještě méně času než obyčejní pěšáci, dokonce i systémem drive thru. Vůbec máme všichni tak nějak méně času a chtěli bychom mít jednoduše vše just in time. Nebo se nezdržovat nákupy a použít alespoň nějaký voucher…
A ještě trochu z jiného soudku.
Jsou mezi námi tací, kteří by ráno bez make-upu nevylezli ze dveří. Je to samozřejmě pouze otázka mindsettingu, znám však i takové, kterým už to nestačilo a dospěli metodou step by step až k face liftingu. Drží se trendu! Naštěstí se v tom jazykovém guláši alespoň mladší generace docela dobře orientují a nejsou z toho totálně down. Mnozí se anglicismům naučili v zahraničí, když sehnali dobrý job, aby si vydělali dobré money. Například jako babysitter.
Je to prostě síla na každém kroku. Češtino, kde jsi? Mohli jsme ale dopadnout ještě hůře. Slováci tuhle problematiku pojali po svém a v rámci zachování vlastního jazyka zakázali mnohé anglické výrazy v originále používat. A tak se můžete v novinách dočíst například něco o tínedžrech nebo aktuálních lízingových trendech. VTF! (znalci vědí)
Tak bye bye, mějte se okay a good luck!

P.S. Pokud by jste s textem jakkoliv souzněli, můžete ho liknout!