9. prosince 2019

Mořští leguáni - napsala Veronika Souralová

Pro děti:
Víte, že na Galapágách žijí draci?
Ano, je to pravda. Jmenují se mořští leguáni.
Vypadají přesně jako ti draci, které znáte z pohádek, jen jsou menší.
Většinu dne nehybně sedí na ztuhlé lávě lemující břehy, upřeně mžourají malýma očkama k obzoru a vypadají, že se jich život kolem nich vůbec netýká.
Když dostanou hlad, rozvážně a opatrně slezou do vody a v tom okamžiku se kompletně promění. Z nehybných soch se stanou obratní plavci. Roztáhnou prsty s plavacími blánami, mrsknou dlouhým plochým ocasem a hbitě se potopí ke dnu, kde si pochutnají na šťavnatých řasách.
Nasyceni vylezou zpět na skálu a dál strnule střeží divokou krásu galapážských ostrovů.


Pro veřejnost:
Leguán mořský žije na lávových Galapážských ostrovech. A protože nehostinná ztuhlá láva moc potravy nenabízí, musí ji hledat v oceánu. Požírá mořské řasy, za kterými se obratně potápí. K plavání mu slouží dlouhý zploštělý ocas a krátké plovací blány mezi prsty zadních nohou.
































Původní:
Leguán mořský je příkladem plaza, kterého omezené potravní zdroje na lávových Galapážských ostrovech přiměly hledat potravu v moři. Požírá mořské řasy, za kterými se obratně potápí. K plavání mu slouží dlouhý zploštělý ocas a krátké plovací blány mezi prsty zadních nohou.