11. března 2022

Blackout s jádrem v pozadí - napsala Míša Čápová

„Mami, strejda zase střílí na plechovky, je to hroznej randál, řekni mu něco,“ kvílí Františka nad iPadem.
„To je zbytečný, je přesvědčenej, že jedině tak se připraví na zbroják. Prý ho za chvíli bude potřebovat. Po celý zemi prý nastane blackout a lidi si budou krást věci ze špajzu,“ vysvětluje dceři pohnutky svého souseda Ilona.
Že ji to trochu uklidňuje, už nedodává. 
S Temelínem v zádech se může stát cokoliv. Hrozba výpadku energie po celé republice se jí zdá sice přehnaná, ale útok na Ukrajinu před půl rokem také nikdo nečekal. Došli s Frantou tak daleko, že vysvětlují dětem, aby ve škole neříkali to, co slyší doma. Neuvěřitelné. 
Sama by si před sebou nejraději uplivla, ale strach o děti a o vlastní bezpečí ji dohání k neuvěřitelnostem. 

Když Honzík ve škole křičel, že Putin je blbec, volala jí paní učitelka, aby nenabádal ostatní děti ke vzpouře. Ke vzpouře, rozumíte tomu? Je mu sedm.
Františka mezitím zavírá okno, nasazuje sluchátka a odebírá se do světa tikťokerů, influencerů a všemožných chytrolínů.
„Mami, nenabíjí se mi tablet, nejde proud. Mami, nejde elektrika,“ přilétne po chvilce do kuchyně vyplašená Františka.
„Neboj, nejspíš jenom vypadly pojistky,“ uklidňuje ji Ilona. „Snad,“ prolétne jí hlavou.



Úkol:
Vžijte se do lidí na Ukrajině a zasaďte jejich dojmy do prostředí, které důvěrně znáte.