15. listopadu 2021

Referát o přepisování - napsala Bohdana Pufferová

Ať už si o knihách Stephena Kinga myslíme cokoli, jedno musí uznat každý:„ Své řemeslo“ zvládá skvěle”. Dnes bych vás ráda inspirovala jeho knihou, která by neměla chybět v naší knihovničce, O psaní - Memoáry o řemesle.
Autor uvádí: „Při psaní nejde o vydělávání peněz, o slávu, o randění, o sex ani o navazování přátelství. Nakonec jde vždycky o to, abyste obohatili život těch, kdo budou vaše dílo číst, a stejně tak i svůj vlastní. Jde při něm o vstávání, o uzdravování, o překonávání něčeho. O radost, že? O radost. Část téhle knihy - možná až příliš velká - se zabývá tím, jak jsem se to já naučil dělat. Hodně z ní je o tom, jak to vy můžete dělat líp.”
“SPISOVATELÉ JSOU VĚTŠINOU JAKO DĚTI....”
Hravost je žádoucí, ale drží náš příběh pohromadě?
Pro začátečníky je vhodné psát minimálně ve dvou verzích příběhu a nechat si:

Zavřené dveře:

Otevřené dveře: Kdy přijde na řadu odhalení pro čtenáře?

Nevíte, kolik konceptů vytvořit při psaní, jak dlouho přepisovat?
30 pomocných pravidel vašeho úspěchu
1. Přesouvám si z hlavy rovnou vše na papír, tak jak to tam mám.
2. Koncentruji se na příběh a nic mě neruší.
3. Koncepty píšeme sami bez toho, aby někdo nahlížel a jsou min dva.
4. První koncept je bez zásahů.
5. Nevystavujte své dílo pochybnostem. Nikdo nepomáhá.
6. Na kontrolu je času dost, až bude dílo hotové.
7. Nechte si čas na promyšlení.
8. Dopsali jste první verzi – oslavte to!
9. Dám nahlédnout svému okolí, pokud si to opravdu já sám přeji.
10. Vy sami rozhodujete, kdy se o vaší knize chcete s blízkými bavit.
11. Dejte si pauzu, relaxujte u toho, co máte rádi.
12. Nechte knihu bokem odpočívat min 6 týdnů, pokud jde o delší díla.
13. Pusťte se do něčeho nového, ale kratšího.
14. Odolejte nutkání otevřít šuplík a nechte dílo dozrát.
15. Pokud neodoláte, zřejmě máte nutkán měnit pasáže.
16. Přepisování by byla ale chyba, nejste Shakespeare.
17. Vrátit se k vašemu dílu bude vhodné, až už na něj skoro zapomenete.
18. Naplánujte si onen den návratu k dílu.
19. Přečtěte jej s tužkou a notesem a začněte úklidové práce - “přepisování”.
20. Po 6-týdenní pauze, najdeme nesrovnalosti v příběhu a děláme si značky.
21. Nutná bude malá debordelizace vašeho díla. Je řada na mazání příslovcí, přídavných jmen a ujišťovacích vět.
22. Opravdu drží váš příběh pohromadě?
23. Hledám v příběhu, co jsem chtěl říci.
24. Po všech úpravách otevírám příběh svému okolí.
25. Našli jsme si ideálního čtenáře, který vám dá upřímně najevo, co si myslí?
26. Neztraťme čtenáře v příliš rychlém sledu příběhu. Příběh by měl být tak akorát rychlý, aby se v něm zorientoval. Pokud ho zahltíme, snadno se ztratí.
27. Krom vašeho partnera můžete dát vaše výtvory číst určitému okruhu přátel. Pozor na to, abychom neuvedli své kamarády do prekérní situace, kdy budou upřímně nesouhlasit s vaším dílem. Na druhou stranu, vždy je lepší se dozvědět pravdu od přítele. Připravte se na to, že kritika může bolet, ale určitě vás posune dopředu.
28. Pokud se komukoliv něco na vaší knize nezdá, měli byste s tím ale něco udělat.
29. Pozor ale na to, aby vám kritikou vaše dílo zcela nezhatili, aby neztratilo originalitu. Žádejte o pomoc jen ty, kterých si vážíte. Jen jejich názor vás může ve tvorbě posunout . Ideální čtenář vám pomůže popustit úzdu vaší fantazii. Už při samotném psaní si představuji, jak potěším svým dílem svého čtenáře, v mém případě to bude můj manžel, který je ke mě vždy upřímný.
30. Neztraťte čtenáře v příliš rychlém sledu událostí... Nekomplikujme si to a uchovejme si „zdravý selský rozum” Nepřepalme to!

Autorovo doporučení na závěr: Nejdůležitější je „Dát si povolení”: smíte, měli byste, a pokud máte dost odvahy do začátku, pak to dokážete. Psaní je magie, stejně jako kterékoli jiné umění je to živá voda. A voda je zadarmo. Tak pijte.. Pijte, co hrdlo ráčí.
Stephen King

A jaký je můj největší AHA MOMENT?
S autorem naprosto souhlasím a zejména s tím povolením. Dáte si povolení stát se spisovatelem? Půjdete tomu naproti? Jak moc si věříte na stupnici od jedné do desíti, kdy desítka je nejvíc? Pokud jste mysleli na křišťálově čistou 10, tak se vám to jistě povede.
Jen vy sami totiž rozhodujete o svém životě.



Stephen Edwin King, vlastním jménem Richard Bachman, (* 21. září 1947, Portland, Maine) je americký spisovatel hororů, jeden z nejproduktivnějších a čtenářsky nejúspěšnějších autorů současnosti. Řada jeho knih a povídek byla zfilmována. Mezi jeho slavná díla patří knihy Carrie, Mrtvá zóna a série Temná věž, ve filmovém zpracování prosluly především na jeho dílech postavené snímky Vykoupení z věznice Shawshank a Zelená míle.