5. září 2021

Závody - napsal Stanislav Kozubek

„Připravte se, pozor, start!“ 
První silniční kola se už derou do popředí pelotonu, ve kterém jede závod i jedno historické ocelové kolo. „To jsem si zase před startem vyslechlo,“ postesklo si. Naráželo na fakt, že v jedoucím pelotonu působí poněkud zastarale až komicky.
„Jak chceš s tím tvým ocelovým rámem vyjet rychle na vrchařskou prémii?“ čelilo dotírajícím dotazům od svých moderních soupeřů vyrobených z karbonu a titanu. „Kolik vážíš? 15 kg? No tak to seš úplně bez šance, nemůžeš vyhrát.“
„Jééé, koukněte na ty jeho brzdy a řazení. To jsem naposledy vidělo v jednom historickém dokumentu o nás o bicyklech,“ vykřiklo další z karbonových speciálů, které bylo navíc vybaveno elektronickým řazením a kotoučovými brzdami.
Před startem to ocelové kolo pěkně schytalo! Naštěstí už je v závodě a může se soustředit na svůj výkon. Trasa vede po křivolakých asfaltových silnicích ve zvlněném terénu, v samotném závěru je těžký kopec následován sjezdem a cílovou rovinkou.
Po celou dobu závodu jede historické kolo v přední části pelotonu. Je zkušené a ví, kde se má pohybovat. Když by rozráželo vítr úplně vpředu, brzy by se vyčerpalo. Na samotném chvostu taky nejezdí, tam nemá závod pod kontrolou.
Přichází na řadu rozhodující fáze – vrchařská prémie, historické kolo maká, co mu síly stačí, pot mu stéká po jeho ocelových trubkách. Jede dobře, ale tři ultralehká karbonová kola mu odjíždí a na vrcholu kopce získávají velký náskok. Už jen sjezd a rovinka – motivuje se. 
S vypětím všech sil se blíží k cíli, když před sebou uvidí hromadu válejícího se karbonu. Kola, která byla ve vedení závodu, se ve spurtu zahákla řídítky a za zvuku praskajících rámů se odporoučela k zemi.
„Jóóó, takových pádů já mám za sebou, vy holenci, jenže ocel je ocel. Mě jen tak nic nezlomí!“

1. ponaučení: Nesuď podle vzhledu.
2. ponaučení: Neříkej hop, dokud nepřeskočíš.
3. ponaučení: Cíl je až v cíli!