15. března 2021

Anotace knihy - připravila Nataša Richterová

Literární skupina Rozmazlení
Co je anotace?

Krátké a výstižné představení vaší knihy tak, aby upoutalo pozornost redaktora / vydavatele / čtenáře. 
Stručně v něm představujete, o čem váš příběh vypráví – žánr, postavy a krátce zápletka. 
Hlavním cílem anotace je zaujmout, upoutat pozornost. 
Je to marketingový text, reklama na vaši knihu. Tento kratičký text může rozhodnout o tom, zda se nakladatelství či čtenář bude vaší knihou dále zabývat.


Tvůrčí skupina Rozmazlení v divadle Semafor 7. listopadu 2021

Křest knihy VYDŘI-DUŠI  6. října 2021
Co není anotace?
Nepleťte si anotaci s recenzí. Recenze je delší text, rozbor vašeho díla a jeho hodnocení, které se objeví v tištěných médiích nebo na webových stránkách knihkupectví či knižních blogerů. 
Autorem recenze bývá profesionální novinář, kritik, publicista…


Kde budete anotaci potřebovat?

1/ Pro distributora. Na základě anotace distributoři odhadují, jak se bude kniha prodávat a podle toho si objednávají počet kusů na sklad.

2/ Vyskytuje se u všech popisů knihy v internetových obchodech, popisuje knihu v knižních databázích a často se dává na zadní stranu knihy, aby zájemce přeměnila v kupujícího.

3/ Na zadní obálku Vaší knihy.

4/ Pokud pořádáte crowdfundingovou kampaň (Startovač, HITHIT, Donio…), bude anotace jedna z prvních věcí, kterou musíte mít. 

Knihy, které vyšly účastníkům kurzů Psaní podle Lustiga

Jak napsat anotaci?
Anotace musí být napsána lákavě, avšak pravdivě! 

Nalákat na něco, co v textu nakonec nebude, se nevyplácí, protože dílo si čtenáři přečtou s určitým očekáváním, které obdrželi právě v anotaci. 
Jde o reklamní text, který se řídí spíš psychologií prodeje než čímkoli jiným. Je dobré se poradit s někým, kdo se zabývá marketingem, popř. sepsání anotace zadat. Ale vy znáte svou knihu nejlépe! Proto je dobré vytvořit alespoň koncept anotace.
Anotace nesmí prozradit, jak příběh dopadne, aby měl čtenář zájem si knihu přečíst a dozvědět se to. Můžete však zmínit, jaká zlomová či krizová situace v knize nastane, aby to v čtenáři posílilo zvědavost.

Křest knihy 10. dubna 2019

Tip: Zkuste anotaci začít otázkou, která pomůže čtenáře patřičně navnadit.

Pro inspiraci odkaz na anotace knih Dany Emingerové a Rozmazlených: 

Tip: Zkuste anotaci začít otázkou, která pomůže čtenáře patřičně navnadit.

Pro inspiraci odkaz na anotace knih Dany Emingerové a Rozmazlených


ŽELEZNÝ DĚDEK Ireny Lahodné


 







Co by měla obsahovat?
- o jaký se jedná žánr
- v jaké době se příběh odehrává;
- kdo je hlavní postava/-y;
- jaká je hlavní zápletka.
- neměla by obsahovat klišé typu „kdo lže, ten krade“ nebo „láska hory přenáší“


Duši nespoutáš
Ilustrace: knihy, které vyšly účastníkům kurzů Psaní podle Lustiga

Můžete doplnit:
- Co je na knize nejzajímavějšího a čím je jiná, než ostatní podobné knihy? Jaké oproti nim nabízí výhody?

- Co kniha čtenáři přinese, jakou jeho potřebu uspokojí? Podívejte se na to z pohledu čtenáře. Jakou potřebu byste museli mít vy, aby vás kniha zaujala a koupili jste si ji, kdybyste nebyli jejím autorem?

- Obsahuje kniha odpověď na nějakou neobvyklou otázku? Obsahuje nějaké tajemství? 
Najděte absurdní momenty, neobvyklé situace, nečekaná rozuzlení. Položte otázku, která vzbudí zákazníkovu zvědavost, nakousněte napínavé téma a nechte ho nedořešené.

- Je něco mimořádně zajímavého na autorovi, na procesu, jakým kniha vznikala nebo třeba na vzniku původní myšlenky?

- Je to spíš marketingový než umělecký text. Proto se neostýchejte knihu pochválit a vyzdvihnout její kvality. 
Ale pozor, neměla by obsahovat jakékoli subjektivní informace ("Úžasná kniha, stojí za přečtení, nebudete litovat... apod.)

- Je naprosto zásadní si ujasnit, co je na knize jedinečné. 
Co čtenáři dá, proč stojí za to si ji přečíst. 
S tím pak můžete pracovat nejen v anotaci, ale i v dalších textech na stránce s předprodejem. A po vydání třeba v rozhovorech s novináři.

Ilustrace: knihy, které vyšly účastníkům kurzů Psaní podle Lustiga

Představte si cílovou skupinu, která bude vaše texty číst. Zkuste se na text, který tvoříte, dívat očima potenciálního čtenáře. Zaujme jeho pozornost? Bude pro něj srozumitelný? Hovoří jeho jazykem? Jsou pro něj sdělované informace důležité?

Rozsah anotace: 5 – 10 řádků (zhruba 450 až 550 znaků)


Ilustrace: knihy, které vyšly účastníkům kurzů Psaní podle Lustiga



Příklad velmi nápadité anotace ke knize ZE ŽIVOTA FOTOGRAFA od Petra Jana Juračky, který je také žákem kurzů:

Také jste si jako malí představovali, co všechno zažijete, až budete dospělí? Petr Jan Juračka na své sny nezapomněl. I díky tomu je dnes přírodovědcem a světově uznávaným fotografem. Jak? To psal celých 7 let do své knihy.

„Když se narodíte jako zrakově postižené dítě s křivou páteří a s plochýma nohama, v patrně nejplošším místě ve vesmíru, totiž Pardubicích, Vaše šance na to stát se světově uznávaným fotografem, horolezcem, anebo vědcem zabývajícím se fotografií mikroskopického světa nejsou příliš velké. Jenomže občas se stane, že se u kolébky zjeví dezorientovaná sudička a začnou se dít věci. Já tohle štěstí měl a kromě vědecké kariéry na Univerzitě Karlově jsem se napříč všem prognózám podíval přes hledáček fotoaparátu na šest světových kontinentů, lezl na druhou nejvyšší horu světa a popsal nový živočišný druh. Celou tu dobu si píšu deník a nyní nastal čas proměnit všechny ty poznámky v jeden ucelený příběh. V knihu, která je přímým důkazem toho, že zázraky se dějí a že Bůh má blázny rád.” – Petr Jan Juračka

Anotace na vysněné knihy účastníků kurzů Psaní podle Lustiga najdete zde.
Související téma - medailonky autorů - najdete zde.




























Zdroje:
https://vydaniknihy.cz/anotace/ 
https://blog.pointa.cz/jak-vybrat-nazev-a-napsat-anotaci-vlastni-knihy/ https://www.jerrywriter.cz/2017/08/jak-napsat-anotaci-synopsi-dila.html