14. října 2021

Tvorba postav, postavy vedlejší - připravila Nataša Richterová

Cvičení: Vepište literární postavu do současnosti
 
Proč: Vedlejší postavy jsou pro každý příběh důležité. Vedlejší postava musí být zajímavá, uvěřitelná. Díky své existenci stvoří rámec pro ty druhé. Vedlejší postava se musí se svou rolí smířit! Musí se přizpůsobit situaci. O vedlejší postavě platí, že o ní vše víme – kdy se narodila, co měla k obědu, kdy měla naposledy sex, co má v kapse a na co právě teď myslí…
Příprava: Zamyslete se nad literární postavou, kterou skutečně dobře znáte. Může to být Švejk, Harry Potter, Hercule Poirot nebo třeba Anna Karenina. Důležité je, abyste postavu znali do hloubky, takže dokážete obsáhnout její motivy, přání, minulost, vzorce chování. Dávejte si pozor na to, abyste se soustředili skutečně na charakter postavy a ne na její vzhled. Cvičení spočívá v tom, že tuto postavu zasadíte do příběhu ze současnosti. Postava není hlavním hrdinou! Do příběhu by ale měla zapadnout a nepůsobit, že je tam navíc nebo zbytečně.

Jak na to: Připravte si krátký příběh ze svého důvěrně známého prostředí, ve kterém se běžně pohybujete – ranní boj o koupelnu u vás doma, hádka se šéfem u vás v kanceláři, milostná scéna s vaším partnerem… Důležité je, abyste se drželi reality vašeho všedního dne. Vepište literární postavu do příběhu tak, abyste zachovali její charakter, ale zároveň jste uchovali věrohodnost vašeho světa.

Co se naučíte: Naučit se psát postavy živé, uvěřitelné a realistické je těžké a autoři často sklouzávají ke stereotypu tradičních škatulek, popřípadě škatulek vlastních. Někdy má člověk “svůj typ”. Feministickou čarodějku, silného frajera, ukecaného bojovníčka nebo holku od vedle, která je tak obyčejná, až je speciální… Jistěže to může fungovat. Ovšem mnohem častěji je to ale prostě jen nuda číst.