30. listopadu 2020

Jak se dají spálit vajíčka naměkko - napsala Dana Emingerová

Mí žáci se mě na kurzech tvůrčího psaní často ptají, co je to FLOW... 
Je to jednoduché. Třeba já ve flow dělám skoro všechno. I vařím.

Slavní spisovatelé jsou slavní, protože umí tvořit ve flow.  
Když potřebují psát a být nikým nerušeni, stáhnou se do ústraní a tam se tzv. odpojí od každodenních starostí a přenesou se do světa múz.
Třeba autor hororů Stephen King ve svých Memoárech o řemesle vypráví, jak za sebou zavírá dveře a nikdo je nesmí bez dovolení otevřít. Ernest Hemingway nejraději někam odjel - do Paříže, na Kubu nebo do Monffonu a své nejkrásnější příběhy vymýšlel právě tam, ideálně v úplné v izolaci.
No, a teď vám řeknu, jak to mám já.
Nejvýstižnější je případ z dnešního rána: finišuji na své knize a zároveň chystám pro rodinu nedělní snídani. Zapnu sporák, dám vařit vajíčka naměkko a letím se hodit "aspoň na chvilku" do flow. Pět minutek bude akorát. Vždyť potřebuji doladit už jen pár maličkostí.
Když se z flow proberu, nejsou vajíčka ani naměkko, ani natvrdo... Voda v hrnci je vyvařená, na rozpáleném dně doutnají puklé, zuhelnatělé skořápky, zatímco bílky připomínají černá čínská vejce a jsou spolu s temnými žloutky rozmetané po kuchyni.
A za to může právě to FLOW.  
Takže už tomu rozumíte? Flow je, když díky tvůrčímu zápalu spálíte i vejce naměkko.