12. prosince 2023

Jak psát anotace - připravila Klára Dvořáková

Napsat anotaci na svou knihu budete potřebovat v několika situacích. 
Především ve chvíli, kdy se rozhodnete poslat svůj rukopis do nakladatelství. 
Pak poté, co vám nakladatelství vydání knihy schválí a požádá vás, ať napíšete anotaci do připravovaného katalogu či na jejich stránky. 
A pak, až se bude blížit vydání vaší knížky, tak budete potřebovat anotaci na její obálku. Zjednodušeně řečeno – je to taková reklama na vaši knihu.
Anotace by měla obsahovat tyto informace:
· jaký se jedná žánr;
· v jaké době se příběh odehrává;
· kdo je hlavní postava/-y;
· jaká je hlavní zápletka.




Knihy, které vyšly účastníkům kurzů Psaní podle Lustiga


Rozhodně by však anotace neměla prozradit, jak příběh dopadne, aby měl čtenář zájem si knihu přečíst a dozvědět se to. Můžete však zmínit, jaká zlomová či krizová situace v knize nastane, aby to v čtenáři posílilo zvědavost.

Anotace – základní parametry
· Anotace musí být stručná. Ideálně jeden odstavec, maximálně dva. Do 150 slov.
· Anotace se píše ve 3. osobě, i když je váš příběh vyprávěn v osobě první.
· Píše se v přítomném čase, i když je váš příběh vyprávěný v čase minulém.
· Pište jednoduše, žádná složitá souvětí. Čtenáře má zaujmout obsah, ne jazyk.

Základní složky anotace
· Situace před (kdy, kde)
· Hlavní hrdina
· Spouštěcí událost
· Žánr
· Zápletka
· Tajemství/slib něčeho velkého/otázky

Položte si otázku:
· Zápletka – o co zásadního v příběhu jde? Čím by měl čtenáře zaujmout?
· Čtenář musí chtít hledat odpovědi

Příklad:
Situace před ukazuje kontrast (Až do 11 let si Harry myslel, že je obyčejné dítě)
Žánr
Půjde o historický román, fantasy, romantiku, detektivku (žánrová slova – vražda, únos, Mars, Soví pošta, Famfrpál), společenský román – to o čem drbou sousedky (děti, rozvod, manžel, těhotenství, kamarádky…)?
Žánr musí být zřejmý. Po delší době bude kniha v rubrice v knihkupectví, ale dokud je v novinkách, musí čtenář hned vědět, co drží v ruce.

Příklady slov, které ukazují žánr
· Soví pošta, Škola čar a kouzel v Bradavicích, famfrpál, Kámen mudrců
· Dračí mládě, Dračí jezdci, království
· Záhadný objekt na Měsíci. Lidská posádka do Sluneční soustavy.
· Vražda
· … že čeká první dítě se svým superúžasným manželem Nickem.

Tajemství/slib něčeho velkého/otázky:
Cílem je vyvolat v hlavě čtenáře otázky, na které bude chtít znát odpověď. A ty získá ve chvíli, kdy si knihu přečte.
Harry podstoupí smrtelný souboj se zloduchem Voldemortem (slib).
Dokáže Eragon naplnit své předurčení a převzít břímě legendárních Dračích jezdců? (Otázka)
Kdo má pravdu? Jak ji poznat? A pokud je Nick nevinný, kam se poděla Amy? (otázky)

Anotace x synopse
Synopse je celý příběh vč. zvratů, který zasíláme nakladateli spolu s rukopisem.
Do anotace nepatří
· Zvraty v zápletce (odhalení něčí totožnosti, odhalení, že něco není, čím se to zdálo být)
· Vedlejší zápletky.
· Vyzrazení konce.

Úkol
Napište anotaci na zadní stranu své knihy. Zaujměte čtenáře obsahem knihy, aby si ji chtěl přečíst a věděl o jaký žánr půjde (bez toho, že žánr pojmenujete), kdo je hrdina a k čemu se zavázal/čemu čelí?