14. listopadu 2022

ROBOCOP v kuchyni - napsala Naděžda Legerská

„Dnes som si fakt mákol,“ povedal som si, keď som odchádzal z kuchyne po hodine upratovania. Netušil som však, že mama má v očiach zabudované robotické špino-identifikátory a že ma zajtra čaká deň zúčtovania.
Keď som ráno schádzal z izby po schodoch, mama sa už pohybovala v našej kuchyni. Myslel som si, že dostanem pochvalu za včerajšie upratanie, no keď som zbadal jej sústredený výraz v tvári, zneistel som. Mama si tak trochu ulieta na upratovaní a naša biela linka s bielymi skrinkami a bielou doskou jej poskytuje dokonalý priestor na využitie robotických špino-identifikátorov, ktoré má pravdepodobne zabudované v očiach. Aj najmenšiu špinku jej ohraničia hranatými zátvorkami a infračerveným svetlom označia na červeno. Zamerala lyžičku vedľa béžového drezu. Našťastie bola čistá, len som ju zabudol odložiť, keď som vykladal umývačku.
„Mami?“ skúsil som ju osloviť. Nereagovala. Jej koncentrácia bola nenarušiteľná. Zbadala zaschnutý fľak od vykypenej polievky na čiernej indukčnej doske. 
„Do frasa, prihára!“ pomyslel som si a začal som pomaly cúvať po schodoch späť hore do izby. Cez kuchynské okno dopadol slnečný lúč na sklenený pohár, do ktorého som si večer po dobre odvedenej práci nalial Vineu. Ja blázon som ho zabudol umyť a odložiť do horných skriniek. Keď vytiahla misu, aby začala pripravovať šalát, identifikátory zamerali zvyšky špiny, ktoré umývačka neumyla. 
V duchu som skríkol: „Mami, nevšimol som si ich, veď som len človek!“
To už však mala zamerané omrvinky z chleba, ktoré boli rozsypané pre mikrovlnkou. Chlebník máme totiž položený na nej. Pomaly sa začala otáčať, ja som zrýchlil cúvanie a v poslednej sekunde pre tým, ako som sa schoval za roh som zbadal, že sa natiahla pre handričku a ide ich utrieť. Rozhodol som sa, že nebudem čakať, kým otvorí skrinku pod drezom a zbadá, že som zabudol vyniesť smeti. To by mi už ozaj asi praskli nervy.
Pokúsim sa na budúce odviesť lepšiu prácu, ale už teraz viem, že proti infra špino-identifikátorom nemám šancu.