26. července 2025

20 základních zápletek podle Ronalda B. Tobiase - referát - připravil Jarda Valach

V knize "20 Master Plots and How to Build Them" od Ronalda B. Tobia se uvádí těchto dvacet základních (tzv. „master“) zápletek:

Pátrání (Quest): Hrdina hledá něco, někoho nebo nějaké místo. Ve skutečnosti může hledat sám sebe, přičemž vnější cesta je zrcadlením té vnitřní. Může se k němu připojit společník, který se stará o drobné detaily a jehož nedostatky kontrastují s hrdinovými většími kvalitami. 
Příklad: Pán prstenů (Frodo nese prsten do Mordoru), Indiana Jones a Poslední křížová výprava.

Dobrodružství (Adventure): Hlavní hrdina se vydává na dobrodružství, podobně jako na výpravu, ale s menším důrazem na konečný cíl nebo na osobní rozvoj hrdiny. V dobrodružství je více akce pro akci samotnou.
Příklad: Indiana Jones, James Bond, Žralok (Jaws).

Pronásledování (Pursuit): V této zápletce je kladen důraz na honičku, kdy jedna osoba pronásleduje druhou (a možná dochází k vícenásobným a střídavým honičkám). Pronásledovaná osoba může být často zahnána do kouta a nějakým způsobem uniknout, aby pronásledování mohlo pokračovat. V závislosti na příběhu může být pronásledovaná osoba dopadena, nebo může uniknout. Příklad: Uprchlík (The Fugitive), Mad Max: Fury Road.

Záchrana (Rescue): 
Při záchraně je někdo zajat a musí být osvobozen hrdinou nebo skupinou hrdinů. Mezi protagonistou, antagonistou a obětí se může vytvořit trojúhelník. Může dojít k velkému souboji mezi protagonistou a antagonistou, po kterém je oběť osvobozena.
Příklad: Zachraňte vojína Ryana, Hledá se Nemo.

Útěk (Escape): V jakémsi obrácení záchrany musí osoba uniknout, možná s malou pomocí ostatních. V tomto případě se mohou objevit prvky zajetí a nespravedlivého uvěznění. Po útěku může také následovat pronásledování.
Příklad: Vykoupení z věznice Shawshank, Motýlek.

Pomsta (Revenge): V zápletce pomsty usiluje ukřivděná osoba o odplatu vůči osobě nebo organizaci, která ji nebo její blízké fyzicky či emocionálně zradila nebo jim jinak ublížila. Tato zápletka spoléhá na morální rozhořčení, aby si získala sympatie publika.
Příklad: Hamlet, Kill Bill, Gladiátor.

Hádanka (The Riddle): 
Zápletka s hádankou baví publikum a vyzývá ho, aby našlo řešení dříve než hrdina, který postupně a pečlivě odhaluje stopy a tím i konečné řešení. Příběh může být také okořeněn strašlivými následky, pokud hádanka není vyřešena včas.
Příklad: Sherlock Holmes, Da Vinciho kód, Sedm (Seven).
¨
Rivalita (Rivalry): V rivalitě jsou dvě osoby nebo skupiny postaveny do role soupeřů, kteří mohou být dobrosrdeční, nebo naopak zahořklí nepřátelé. Soupeři často čelí hře s nulovým součtem, ve které může být jen jeden vítěz, například když soutěží o vzácný zdroj nebo o srdce jediné další osoby.
Příklad: Amadeus (Mozart vs. Salieri), Batman vs. Joker.

Outsider (Underdog): Zápletka s outsiderem je podobná rivalitě, ale jedna osoba (obvykle hrdina) má menší výhodu a normálně by se od ní očekávala prohra. Outsider obvykle vítězí díky větší houževnatosti a odhodlání (a možná s pomocí přátel).
Příklad: Rocky, Billy Elliot, Příběh rytíře.

Pokušení (Temptation): V zápletce pokušení je osoba v pokušení něčím, co by ji, pokud by to přijala, nějakým způsobem ponížilo, často morálně. Její boj je tedy vnitřní, bojuje proti svým vnitřním hlasům, které jí říkají, aby podlehla.
Příklad: Faust, Wall Street (Greed is good), Černá labuť.

Proměna (Metamorphosis): V této fantastické zápletce je hlavní hrdina fyzicky proměněn, možná ve zvíře nebo v nějakou duchovní či mimozemskou podobu. Příběh pak může pokračovat tím, že se proměněná osoba snaží být osvobozena nebo použít svou novou podobu k nějakému konkrétnímu účelu. Nakonec je hrdina osvobozen, možná díky nějakému velkému činu lásky.
Příklad: Kafka – Proměna, Dr. Jekyll a pan Hyde, Moucha (The Fly).

Transformace (Transformation): Zápletka transformace vede ke změně osoby nějakým způsobem, často poháněné nečekanou okolností nebo událostí. Po neúspěších se osoba poučí a obvykle se stane něčím lepším.
Příklad: Kramerová vs. Kramer, Velký Gatsby, Forrest Gump.

Dospívání, zrání (Maturation): Zápletka dospívání je zvláštní formou transformace, při níž člověk dospívá. Závoje mládí se ztrácejí, jak se učí a roste. Bezcílný mladík tak nachází smysl nebo starší osoba znovu nalézá svůj cíl.
Příklad: Chyť mě, když to dokážeš, Jako zabít ptáčka (To Kill a Mockingbird).

Láska (Love): Milostný příběh je věčným vyprávěním o milencích, kteří se navzájem najdou, možná na pozadí nebezpečí a strastí. Během cesty jsou nějakým způsobem rozděleni, ale nakonec se sejdou při konečném radostném shledání.
Příklad: Pýcha a předsudek, Titanic, Notting Hill.

Zakázaná láska (Forbidden Love): Příběh zakázané lásky se odehrává, když milenci porušují nějaká společenská pravidla, například v cizoložném vztahu nebo horším. Příběh se tak může točit kolem jejich vnitřních konfliktů a dopadů toho, když ostatní odhalí jejich tajnou schůzku.
Příklad: Romeo a Julie, Brokeback Mountain, Anglický pacient.

Oběť (Sacrifice): V oběti jsou vyzdvihovány ušlechtilejší prvky lidského ducha, když někdo dává mnohem více, než by dala většina lidí. Osoba nemusí začínat se záměrem osobní oběti a může se tak stát neúmyslným hrdinou, čímž se zdůrazňuje hrdinská povaha volby a činu.
Příklad: Kristus (biblický příběh), Harry Potter a Relikvie smrti, Titanic (Jackova smrt).

Objev, odhalení, poznání (Discovery): Zápletka objevu je silně zaměřena na postavu hrdiny, který objeví něco velkého nebo hrozného a musí proto učinit obtížnou volbu. Důležitost objevu nemusí být zpočátku zřejmá a proces odhalování může být pro příběh klíčový.
Příklad: Shutter Island, Klub rváčů, Matrix.

Zkaženost, přehnané chování, ubohá výstřednost (Wretched Excess): V příbězích o ubohé výstřednosti překračuje hlavní hrdina běžně přijímané chování, zatímco svět přihlíží, zděšen, možná si uvědomuje, že „nebýt Boží milosti, mohl jsem tak dopadnout i já“ a že slupka civilizace je skutečně tenká.
Příklad: Občan Kane, Scarface, Macbeth.

Vzestup (Ascension): V zápletce vzestupu začíná hlavní hrdina prakticky na dně, jako nějaký hříšník. Zápletka pak ukazuje jeho vzestup k tomu, aby se stal lepším člověkem, často v reakci na stres, který by normálního člověka porazil. Tím dosahuje zaslouženého hrdinského statusu.
Příklad: Slumdog Millionaire, Erin Brockovich, Rocky.

Pád (Descension): V protikladu ke vzestupu osoba s původně vysokým postavením klesá na dno a do morální zkaženosti, možná soucitně, protože není schopna zvládat stres, a možná se jen poddává nižším neřestem.
Příklad: Rambo: První krev, Zkrocená hora, Requiem za sen.