17. března 2019

Dobeška, druhý domov psavců - napsala Lucie Svibová


Sedím se zavřenýma očima v první řadě Divadla Dobeška, poslouchám a prožívám příběh za příběhem.
Na pódiu se střídají autoři a předčítají své povídky. Večerem provázejí sestry Emingrovy. Dana, která bude křtít své nové knihy, a jazzové zpěvačka Eva.
V sále se vznáší duch Arnošta Lustiga.
Dana Emingerová vede několik let kurz tvůrčího Psaní podle Lustiga. Dnešní večer na Dobeše je již několikátý v řadě.

Autorské čtení a křtění knih je proloženo několik rozhovory a skvělým jazzem. Dana mne posadila dopředu, a tak mám vše opravdu z první ruky, teda řady.
V úvodní části představují svoje díla psavci, kteří kráčí ve stopách Arnošta už delší dobu. Pokračováním knihy Živel Lustig je učebnice Kouzlo psaní knih od Dany.
Yakeen přečetl ukázku z nového CD Cesty perské. Jeho přednes mne celou pohltil - je psík Karlosík skutečný, anebo fikce? Ze své nové knihy A co když je to láska? četla Olívie Úžasná. Monika Hodáčová nás provedla příběhem z knížky Ještě můžu vzlétnout.

A teď mám jít na pódium já.
Nervozita se rozplývá a já si užívám hvězdného okamžiku stát na jevišti.
Světla mne oslňují, čtu bajku, slyším smích a potlesk. Skvělý pocit.

O svém otci Arnoštovi vypráví speciální host - Eva Lustigová se svým indickým manželem. Krásné vzpomínky.

Pro všechny zúčastněné má Dobeška zvláštní kouzlo. Stěny by mohly vyprávět stovky příběhů. Vždyť právě tady vznikaly novodobé bajky, povídky i úchvatné zpovědi. Tady se dnešní autoři knih učili psát. Kousek po kousku, cihličku po cihličce skládat své myšlenky do povídek, příběhů a knih.
Večer končí nádherným DUETEM Dany a Evy.
























Po skončení zůstávám sedět na židli-pozoruji okolí a přemýšlím. Přemýšlím o tom, že ještě vloni bych nevěřila tomu, že je možné naučit někoho psát.
Přízrak Arnošta Lustiga jenom zavrtěl hlavou nad mojí nedůvěřivostí a prozřením... a tiše se rozplynul.
Další obrázky najdete zde.