17. listopadu 2014

Eurotická bajkovídka - napsal Petr Beneš

Fotografie Kateřina Hončová
„Hele nejde támhle Koruna?“ šťouchá Dolar loktem do stále se loudajícího Eura. Oba už druhý den za sebou pochodují po frankfurtské burze – a je to jenom fičák z kopce dolů. „Cože zase Koruna?“ zděsí se Euro. „To je blbý znamení!“
„Neboj, tahle je Česká...“ odtuší Dolar při vzpomínce, jak někdy loni touhle dobou koketovali s dvěma blonckama odněkud ze severu – taky Korunama, ale prý snad z Dánska nebo Norska, kdo ví…

…byl to tenkrát horký červencový všední den a nic nenasvědčovalo tomu, že už zítřek si historie
bude pamatovat jako černý pátek. Obě Skandinávky si zkraje večera udržovaly odstup i chladnou mysl, ale pár skleniček bruselského europiva jim během hodinky rozvázalo jazyk. A nejen jazyk! Po malé chvíli i tkaničky na ramínkách jejich triček odhalujících čokoládově opálené podbřišky. Pravda Dolar i Euro trochu pomohli tomu, že tu teď obě stály v nahotě své naleštěné krásy, jak je někdo v mincovně stvořil. Dolar i Euro byli to léto oba v plné síle - šplhali už pátý týden na vrchol žebříčku měn a zdálo se, že je čekají jen světlé zítřky.
Ta z obou Korun, co měla přezdívku Orel, se osmělila jako první. Pomalu se přetáčela na záda a s potěšením pozorovala, jak Dolar i Euro nabývají na objemu, až oba nabobtnali ze čtvrťáku snad na padesát centů. Orel koulela oči na Euro, po chvíli zase na Dolar a přitom myslela… na Oral, svoji oblíbenou zubní pastu. Stíhala při tom i postrkovat svoji nesmělou kamarádku, která stále stála cudně v koutě a rukama zakrývala své pravidelně vyrýsované Gaussovy křivky… Styděla se. Byla totiž ještě Panna.
Během chvíle byl večírek v plném proudu! Těla všech čtyř se zmítala nahoru a dolů v návalech rozkoše, touhy a vzrušení. Orel a nakonec i Panna se ukázaly jako náruživé divoženky. Po třech, možná čtyřech hodinách vyčerpávajících burziánských orgií ztratili Dolar i Euro poslední zbytky sil a propadli se na své historické minimum. Orel i Panna se staly královnami večera a sever Evropy díky nim začal zažívat nebývalý boom…
…„Jóó kamaráde, koukej šlapat. Samy od sebe teď zastavit nemůžeme“ probudí se Dolar z loňského snění do dnešní reality a s hořkým úsměvem přes klopýtající a funící Euro sjíždí očima siluetu pomalu vzdalující se České Koruny. Euro, to výrazně mladší z obou kamarádů, mělo sice kdysi ostrý start, ale teď už sotva popadá dech. Stačilo jen pár let na trhu a zdá se, že ztrácí na síle. To Dolar je proti němu letitý kmet a zkušený mazák. Podobných výkyvů už za svůj život zažil spoustu. Drží se léta svých hodnot, a tak i tentokrát zdá se vytáhne toho zelenáče Euro z průšvihu. Kdo ví, nechme se překvapit.
Jen mu je dneska trochu líto, že si tu šťabajznu Korunu odněkud z Čech musí nechat utéct. To vypadá na sólo večer. Ale protože se říká, že nevstoupíš dvakrát do stejné řeky, nechá si Dolar pro dnešek na Korunu radši zajít chuť. A tak Koruna Česká dál si kráčí svojí cestou a na Dolar natož Euro si ani nevzpomene. I pro dobro všech kdo stále ještě přebývají v té malebné kotlině od Šumavy až skoro k Tatrám.